11 tactische optimalisaties waar je mee scoort
In deze blog geven we je een voorzet voor slimme optimalisaties met iedere keer een voorbeeld uit de praktijk. We proberen weg te blijven van de bekende trucjes, we hopen je te inspireren met de nog onbekende optimalisaties.
Als je nog maar net begint met voetballen, trap je de eerste keer mis. Je loopt nog niet naast je schoenen, want je weet niet hoe je je voeten neer moet zetten. Na een aantal trainingen word je beter. Weet richting aan de bal te geven, verbetert je schot en optimaliseert je oog-bal-coördinatie.
Na elke wedstrijd, evalueer je met je team de pluspunten en hoe je de volgende keer de winst kunt pakken. Het is het continue proces van beter worden, vechten voor die beker en promoveren naar een volgende divisie.
Het doorlopend optimaliseren van een proces doe je ook met je e-commerce team. Het speelveld is je webshop en een goal de conversie. Leuk om te beseffen dat je daar nieuwe passes kunt maken om je concurrenten uit het veld te slaan.
Het veld op: scoor met deze optimalisaties
1 - Notificaties voor de gebruiker (Lidl)
Twijfelt je klant over de aankoop van een product? Misschien moet hij of zij nog overleggen thuis of wachten op salaris? Dan kan een simpele reminder op je webshop voor een product een leuke uitvinding zijn om meer conversies te genereren.
De Lidl past dit al toe op haar online platform. Website-bezoekers kunnen daar een reminder zetten op een specifieke dag en tijd voor een bepaald product. Misschien heeft iemand het product niet op dit moment nodig, maar die behoefte kan wel ontstaan. Vooral wanneer je ze er simpelweg aan herinnert. Interessant voor twijfelende bezoekers en bij producten die eerder nice-to-have dan nodig zijn.
Werkt goed voor:
Producten met een lage omloopsnelheid
Producten die je cadeau kunt vragen of geven
2 - Perceived performance upgrade (JohnBeerens.com)
Een van de grootste conversiekillers is een trage website. Er zijn genoeg afleidingen, zowel offline als online, om je bezoeker op een ander idee te brengen. Anders dan in je fysieke winkel, zijn ze met een klik uit je webshop en bij een van je concurrenten.
Wist je dat de aandachtsspanne van mensen minder dan acht seconden is? En dat dit alleen maar korter wordt dankzij platformen als Instagram?
De performance van je shop moet dus optimaal zijn (check onze performance checklist voor quick wins), want je hebt niet veel tijd om je bezoekers te overtuigen.
Voor een naadloze experience, wil je een ubersnelle webshop. Daarbij ook goed om rekening te houden met:
Een UX die vergelijkbaar is met andere webshops: je bezoekers hebben geen tijd om jouw webshop uit te vinden en willen navigeren net zoals op andere websites;
Als je website of app niet meteen inlaadt, heb je een preloader die in ieder geval aangeeft dat er iets gaat gebeuren;
Perceived performance: je website wordt niet echt sneller, je laadt sommige onderdelen sneller in zodat deze sneller aanvoelt voor je bezoeker. Enorm welkom, want het gevoel van een snelle website is haast net zo belangrijk als de feitelijke snelheid.
Voor onze klant VIA VAI hebben we al een prototype klaar staan voor een perceived performance optimalisatie. In de testomgeving laden de wireframes - de blokken waar content in komt te staan - al in zodat de webshop een stuk sneller aanvoelt. Voor onze klant JohnBeerens.com staat deze techniek al live.
Meer over performance technieken? Lees het performance e-book.
3 - Toegevoegd in de afgelopen 24 uur (ASOS)
Heb je een groot assortiment dat regelmatig vernieuwt? Heb je loyale bezoekers die trendgevoelig zijn? Dan kan het goed werken om je nieuwe assortiment speciaal uit te lichten met ‘toegevoegd in het afgelopen 24 uur’. Het is de nieuwigheid die de aandacht vangt.
Kledingplatform ASOS doet dit bijvoorbeeld in de app. Met de honderden kledingstukken en merken die ze aanbieden én een doelgroep die trendgevoelig is, wekt de nieuwigheid van deze categorie interesse.
Ook mooi meegenomen: het geeft een gevoel van urgentie om op de categorie te klikken, omdat de items binnen een dag niet meer zichtbaar zijn. Mensen hebben de neiging om bij urgente situaties actie te ondernemen. Het roept de win-loss heuristic aan, waarbij mensen de pijn van verlies dubbel zo intens ervaren als het equivalente plezier van de winst.
Effectief voor:
Webshops met een groot assortiment
Trendgevoelige producten / doelgroep
Webshops met een snelle wisseling in assortiment
4 - Binnenkort verkrijgbaar (Nike)
Voetbalfanaat of niet, heel veel mensen houden van Nike. Het is niet alleen waar ze voor staan, maar wat ze doen. En dat doen ze slim. Hun hele marketing kun je als een inspiratiebron gebruiken, en dat geldt ook voor de webshop van Nike.
Op Nike.nl geven ze een podium aan nieuwe releases. Ze hebben zelfs een kalender voor de nieuwe sneaker releases voor de aankomende maand. Slim, simpel en effectief.
Perfect voor:
Producten met bekend / geliefd merk
High-class producten of waar weinig voorraad producten
5 - User generated foto’s in reviews (Amazon)
Het wordt door steeds meer marketeers op de roadmap gezet: het bevorderen van user generated content (UGC) zoals reviews, foto’s of social posts. Logisch ook, want UGC lijkt tien keer effectiever dan influencer marketing en 2,4 keer zo effectief dan de content die het merk zelf communiceert (bron).
Vanuit de gedachte van Robert Cialdini, genie in beinvloeden en gedragspsycholoog, doen mensen wat andere mensen doen of leuk vinden. Mensen kopiëren elkaar, vooral wanneer andere mensen op ons lijken. Het is een gedraging wat vanzelf gaat en het gaat uit van: als zij het doen, dan zal het wel goed zijn.
Het plaatsen van reviews speelt hier mooi op in, alleen wordt de authenticiteit steeds vaker in twijfel getrokken. Reviews werden ingekocht of verzameld met een promotie. Daarom zijn de zelfgemaakte foto’s in een review veel effectiever.
Vooral bij e-commerce platformen waarbij de echtheid van een product in twijfel wordt getrokken, geeft dit vertrouwen aan de consument. Zo worden op websites als Amazon en Etsy flink reviews en foto’s geplaatst.
Perfect voor:
Niet-vertrouwde producten, e-commerce platformen of marktplaatsen
Wat minder geschikt voor alledaagse producten zoals FMCG of heel luxe artikelen
6 - Contrasterende kleuren (Cavallaro Napoli)
Net zoals de felrode kaart in voetbal niet te missen is, is een contrasterende kleur voor sale-artikelen ook goed zichtbaar. Het is een manier om de aandacht te vangen van je bezoekers.
Om ervoor te zorgen dat contrast pricing werkt, kun je een duurdere variant eerst presenteren. Vanuit het ‘anchoring effect’ - een cognitieve bias die we als mens hebben - vertrouwen we meer op het eerste stuk informatie dat we aangeboden krijgen en wordt dat ons referentiepunt. Extra slim dus om de prijs van het product dat je als eerst toont hoog genoeg te maken om contrast te creëren, maar niet onrealistisch hoog. Het duurdere product wordt dan de motor van je verkoop.
Hoe doe je dat? In een A/B test voor onze klant Cavallaro Napoli voegden we in een experiment het rode sale-label toe aan de producttegel en op de productdetailpagina. Het toevoegen van het label en wijzigen van de kleur zorgde voor een significante verhoging in de add to carts. Op mobiel zorgde dit voor 85 procent meer succes op zowel mobiele transacties als de gemiddelde orderwaarde.
7 - Voice search (Hubo)
De lichten aan, de radio uit, de weersvoorspelling voor morgen? We gebruiken onze stem steeds meer voor dagelijkse taken. Waarom ook niet op een webshop?
Voor onze klant en bouwmarkt Hubo experimenteren we met voice in de zoekfunctie. We roepen hiervoor een API aan die samenwerkt met de webshop en app van Hubo, waarbij er wordt geleund op de technieken van Google zelf. Het slimmer maken van bijvoorbeeld een bot, zoals je wel moet doen bij het ontwikkelen van een chatbot, is daarom overbodig omdat de bestaande techniek wordt gebruikt. Gelukkig maar, want domme chatbots remmen nog steeds de weg naar conversational commerce.
Als we het experiment live zetten, kunnen bezoekers zoeken met stemgeluid. Bijvoorbeeld handig voor in de auto, maar ook op mobiel een fijne toevoeging. Een klein scherm ontleent zich minder om in een zoekbalk te typen, zoeken met je stem kan dan een stuk sneller zijn.
Perfect voor:
Producten met een kenmerkende naam (ala ‘Nike Air Jordan’)
Webshops met een groot of diep assortiment
Wanneer je merkt dat bezoekers producten niet goed kunnen vinden
8 - Vergelijkbare en betere producten (Coolblue)
Of het nu in je winkel of webshop is: je wilt je bezoekers adviseren voor de beste keuze. Wat als je dit kunt doen én de kans van een upsell vergroot?
Coolblue is koning in optimaliseren en daarom het perfecte voorbeeld voor veel optimalisaties. Als je een bepaald product aanklikt, staan daaronder vergelijkbare - maar ook betere - producten in een overzichtelijke tabel. Het is een manier om de ervaring van de gebruiker te verhogen en ze een alternatief te geven die misschien ook in de prijsklasse valt.
Perfect voor:
Webshops met een groot assortiment en producten die dezelfde behoefte voorzien
9 - Bied twee keuzes aan (Coolblue)
Als je dan toch op Coolblue.nl bent, kijk dan ook even naar de manier waarop ze vrijwel nooit maar één keuze geven. Weet je waarom dat is?
Wanneer mensen maar één keuze hebben, wordt er gerefereerd naar Hobson’s Choice. Dit gebeurt bijvoorbeeld wanneer je maar een call-to-action met ‘bestellen’ hebt. Je bezoekers hebben dan de keuze om een product wel te kopen of niets te doen. Vanuit Hobson’s Choice zullen de meeste bezoekers kiezen voor ‘doe niets’.
Met de Hobson+1 techniek voeg je een keuze toe aan de opties die je bezoekers al had. Dus naast ‘koop nu’, ‘doe niets’, voeg je een derde optie toe zoals ‘voeg toe aan verlanglijstje’. Of ‘haal op in de winkel’ of ‘Bekijk winkelvoorraad’. Hierdoor gaat je bezoeker nadenken over de twee opties die zichtbaar zijn als button (d.w.z. ‘koop nu’ en ‘voeg toe aan verlanglijstje’) in plaats van de derde, onzichtbare optie ‘doe niets’.
Meer weten? In dit artikel op Marketingfacts vind je de psychologie erachter.
10 - Alternatieve betaalmethode (Nostalgic Apparel)
Op de checkout converteren veel bezoekers niet, het is daarmee ook de plek om te optimaliseren. Betalen zonder een account te hoeven maken is al een grote win. Alleen het betalen zelf, blijft toch een beetje pijnlijk.
Later betalen of in termijnen kan een uitkomst zijn, maar ook met Apple Pay kunnen je bezoekers betalen. Ze hoeven geen gegevens in te vullen want die staan al in hun Apple-account. Betalen kan eigenlijk niet sneller of makkelijker voor je bezoekers: ze hoeven niet door het doolhof van de checkout en dat alleen doet minder pijn. Kledingmerk Nostalgic Apparel doet dit bijvoorbeeld op hun website.
Perfect voor:
One-stop-shops die ‘gratis verzending’ kunnen aanbieden
Benieuwd naar meer manieren om je checkout te optimaliseren? In deze blog lichten we toe hoe we dat doen.
11 - Datagedreven content optimalisatie (Obelink)
Wat vinden je bezoekers eigenlijk van je webshop, vraag je dat wel eens uit?
Door aan je bezoekers op de productpagina een eenvoudige ja/nee vraag voor te schotelen, verzamel je direct feedback (en data) over je product content. Deze data kun je een individuele producten koppelen, maar ook over al je producten plotten. Je krijgt inzichtelijk wat de ‘score’ van je product content is in de loop der tijd. En zo kun je eenvoudig inzoomen op de producten die afwijken van de gemiddelde score en die content verder optimaliseren. We zagen dit bijvoorbeeld toen we op de webshop van kampeerwinkel Obelink terecht kwamen.
Conclusie
Hoe staat het met je doelsaldo? Het wordt tijd om tactiek te bespreken. Met welke optimalisaties kun je je conversieratio verbeteren?
In dit artikel hebben we 11 optimalisaties besproken, maar onze optimization lead Danny Loeffen kan met gemak een heel boek schrijven over slimme optimalisaties. Onze klanten plukken de vruchten ervan. De ene keer optimaliseren we een specifiek onderdeel van de website zoals de checkout, de andere keer werken we met een nieuwe technologie zoals augmented reality.
Scoren doe je natuurlijk door te blijven optimaliseren: zie je webshop als het speelveld en de goals als je conversie.