Betalen via slimme speakers: toekomstmuziek of realiteit?
Gezellig een film aanzetten, de lampen dimmen en een pizzaatje bestellen zonder ook maar een vinger te bewegen. Inmiddels realiteit?
Conversational Billing, oftewel het voldoen van een transactie via een digitaal gesprek, zoals Facebook Messenger is niets nieuws meer. Met één druk op de knop, via datzelfde chatvenster betalen, zien we steeds meer gebeuren. En wat een lange tijd iets voor de toekomst leek, maar inmiddels ook realiteit is geworden, is spraakbesturing. Door de immense populariteit van de smart speakers is het uitgeven van geld nog nooit zo gemakkelijk geweest. Shoppen via deze slimme speakers is dan ook zilver maar het betalen via dezelfde weg… is helaas nog niet mogelijk. Het is heel simpel: wie hier de oplossing voor heeft, heeft goud in handen.
Gezellig een film opzetten, de lichten dimmen en een pizzaatje bestellen zonder ook maar één vinger te bewegen. Spraakbesturing in huishoudens is inmiddels realiteit. Door de opkomst van smart speakers, zoals de Amazon Echo en Google Home, verandert ook de manier waarop we winkelen in een hoog tempo. Eén op de zes Amerikanen, dat zijn 39 (!) miljoen mensen, heeft tegenwoordig een slimme speaker in huis en men verwacht dat shoppen via spraakopdrachten in de komende jaren uitgroeit tot een miljardenindustrie. Er is alleen nog één uitdaging; het bestellen gaat dan wel via voice, maar je hebt altijd nog een ander device nodig om de betaling te voldoen. Dus dat ‘zonder-maar-één-vinger-te-bewegen’ gaat nog niet helemaal op. Hoe dit er in de toekomst uit gaat zien, is nog niet helder. Maar dat het er gaat komen, daar twijfelen wij niet aan.
Belangrijke motivators voor voice commerce
Waarom wij bij Bluebird Day overtuigd zijn van het feit dat deze innovatie er komt? Heel simpel: de overgang naar shoppen via conversational systems en slimme speakers wordt steeds kleiner. Door de technologische veranderingen gaat het snel en is de toekomst dichterbij dan je denkt. Kijk maar naar de Google Assistent. Sinds 26 juli 2018 spreekt deze assistent nu Nederlands, dus ook het taalprobleem (mocht dat al een probleem zijn) is gecoverd. Daarnaast blijkt uit onderzoek dat consumenten bereid zijn om meer af te nemen via kanalen als conversational systems en smart speakers. Ook het gemak en de snelheid die consumenten ervaren, vormen hierin belangrijke motivators.
Conversational kansen in overvloed
Het moge duidelijk zijn dat hier kansen liggen voor ondernemers. Een bestelling plaatsen door middel van praten tegen een slimme speaker, maar ook nog op deze manier afrekenen. Hoe ideaal zou dat zijn! Voor iedere ondernemer is het in het belang om een betalingsproces zo gemakkelijk mogelijk te maken. Als deze optie werkelijkheid wordt, is het voor een ondernemer nog interessanter om dit te faciliteren. Deze mogelijkheid en het gemak ervan, gaat dan uiteindelijk ook meer omzet opleveren. Maar de vraag blijft: hoe dan?
Hallo speaker, stuur mij een betaalverzoek alsjeblieft.
Even terug naar het dimmen van de lichten en het bestellen van de pizza. Je komt op het punt dat je gaat betalen, maar wij stellen ons zo voor dat je niet zomaar je pincode bespreekt met de speaker. Een mogelijke optie is het vragen van een betaalverzoek. Jouw speaker, zo slim als dat hij is, snapt dat hij op dit moment een Tikkie moet sturen. Via bijvoorbeeld WhatsApp voer je in een beveiligde omgeving een betaling uit. Et voilà… jouw pizza komt eraan.
Daarnaast zou je gebruik kunnen maken van automatische incasso. Na het geven van toestemming, kan deze automatisch een aankoopbedrag verrekenen. Maar veel consumenten zullen zich hier niet aan durven wagen. Een andere mogelijkheid is om te werken met een beveiligd account, dat je synchroniseert met jouw slimme speaker. Dat wil zeggen dat je een account aanmaakt en deze, met bijvoorbeeld een wachtwoord, koppelt aan je speaker. Eenmaal verbonden, is één verificatie klik voldoende om betalingen af te ronden. Op deze manier wordt de customer journey steeds korter en conversational billing interessanter voor retailers.