Blog

Hoe herken je terugkerende klanten als B2B verkoper?

Hoe maak je producten personaliseren zo gemakkelijk mogelijk, zodat klanten bij je terugkeren? En als ze terugkeren, hoe herken je ze dan?

Dit artikel is onderdeel van het Digital commerce café, onze videoserie die via YouTube en Spotify te beluisteren is. Bekijk de video of lees hieronder de samenvatting.

Up to date blijven met nieuwe Digital commerce café afleveringen? Volg ons op LinkedIn voor de laatste updates.

In deze aflevering is Vincent de Wit, business controller bij Maxilia, te gast. Maxilia is een B2B-bedrijf gespecialiseerd in promotieartikelen die gebruikers zelf kunnen personaliseren. Vincent heeft dagelijks te maken met het beheren van deze tools en analyseren van gebruikersdata. Hij legt kort wat uit over de impact die gepersonaliseerde producten hebben op je digitale architectuur, en hoe je gebruikers hierin moet begeleiden. Een grote uitdaging waar Maxilia momenteel tegenaan loopt, is het replatformen naar een flexibeler platform. Momenteel hebben ze een afhankelijkheid van maatwerk koppelingen, waardoor een composable platform voor Vincent de uitkomst lijkt.

Ook op gebruikersniveau probeert Maxilia de online klantervaring te personaliseren. Echter is het lastig om terugkerende klanten binnen B2B te identificeren. Omdat hun gebruikers vaak handelen in naam van een bedrijf, kan het klantprofiel verschillen van hun zakelijke gegevens. Tegelijkertijd nemen privacyregels toe, wat segmentatie op gebruikersniveau steeds lastiger maakt. Vincent gelooft dat gedrag belangrijker gaat worden dan segmentatie: er moeten tools komen om klanten beter te begeleiden.