DYKA
Cases

Digitale constructie voor B2B-groei

Ontdek meer

Een nieuw hoofdstuk in kwaliteit en schaalbaarheid

DYKA weet als marktleider in kunststofleidingsystemen als geen ander verbindingen te leggen. Op digitaal grondgebied zochten ze een expert om datzelfde te doen, zodat hun platform aansloot bij hun groeiende eisen en interne processen. Daarom namen we het bestaande Magento-platform over, gaven het een flinke verbetering en verbonden het met diverse systemen. De nieuwe constructie is sterk, stabiel en de onderlinge systemen werken naadloos met elkaar samen. Zo profiteren klanten van een razendsnelle, intuïtieve gebruikerservaring en DYKA van een grote efficiëntieslag.

dyka.nl
KlantDYKA
SpeelveldB2B commerce

<1shomepage wordt instant geladen
GroenOp core web vitals voor SEO‑boost
44%Verbetering in Large Contentful Paint (LCP)

De buizen van DYKA vallen niet op in het dagelijkse leven: ze verdwijnen onder de grond, achter de muur of in het plafond. Toch zijn ze ongelofelijk zinvol, om thuis te kunnen douchen of het toilet door te spoelen bijvoorbeeld. Bij DYKA geloven ze dat elke druppel telt. Daarom vervoeren ze water op de meest efficiënte, intelligente en duurzame manier met slimmere en hygiënische kunststof leidingen en doelgerichte irrigatiesystemen. Wij ondersteunen DYKA online, om die ambitie daar vorm te geven.

Geïntegreerd, razendsnel en schaalbaar: een platform voor de toekomst

In de oude situatie deden instabiliteit, bugs en trage laadtijden afbreuk aan de kwaliteit die je van DYKA mag verwachten. Daarom leggen we de lat hoger. We stellen een nieuwe standaard, waar schaalbaarheid, stabiliteit en gebruiksvriendelijkheid belangrijke bouwstenen zijn.

Eerst verbinden, dan versnellen

We leggen een nieuwe infrastructuur en zetten een nieuwe online omgeving op, als voorbeeld voor de andere landen en Tessenderlo-webshops. Zo fungeert de webshop als een verlengstuk voor groei. Functionaliteiten kunnen overgenomen worden, kennis met elkaar gedeeld en systemen communiceren moeiteloos over en weer. Het bouwen van een schaalbaar platform was een belangrijke doelstelling, maar het draaide ook om het creëren van een optimale gebruikerservaring. Intuïtief, duidelijk en extreem snel. Met de kracht in de details zet de webshop van DYKA een nieuw hoofdstuk in kwaliteit weg.

Een schaalbaar B2B-platform en gestroomlijnde klantervaring

B2B-processen kunnen complex zijn door een grote productcatalogi, meerdere beslissers, specifieke workflows en klantspecifieke prijzen. Daarom moet het platform flexibel genoeg zijn om aan die behoeften te voldoen, terwijl het toekomstige groei ondersteunt. Magento speelt daar naadloos in. Zo kunnen de klanten van Dyka rollen en rechten toewijzen en mag bijvoorbeeld de inkoopmanager andere handelingen uitvoeren dan diens assistente. Ook is het toewijzen van prijzen of catalogi aan specifieke klantgroepen geen probleem en wordt het zo makkelijk mogelijk gemaakt om een herhaalbestelling te plaatsen.

Magento is daarmee op zichzelf staand al een robuust platform, maar wij maken het sterker, sneller en gebruiksvriendelijker door het te koppelen met ERP-systeem SAP S4/HANA, Speedcurve en Tweakwise. Geen omleidingen of bugs meer, maar een platform dat doet wat het moet doen. Voor DYKA zelf en haar klanten.

Frictieloze customer journey

Na een grondige beoordeling van het platform en het verzamelen van klantfeedback, optimaliseerden we de gebruikerservaring van begin tot eind. Klanten krijgen nu na inloggen meteen toegang tot de meestgebruikte functies zoals ordergeschiedenis, mijn account, zoekfunctie en facturen. Zoeken gaat stukken gebruiksvriendelijker, doordat er - naast producten - ook zoeksuggesties en informatieve artikelen worden gegeven. Op de categoriepagina zien klanten direct de voorraad van een product per vestiging. En wanneer klanten een bestelling opnieuw willen plaatsen, gaat dat makkelijk doordat ze artikelnummers zelf kunnen invoeren, producten scannen met hun camera of een CSV-bestand uploaden. Ook de checkout is vernieuwd, waardoor snel bestellen ook daar mogelijk is.

Snellere laadtijden door slimme optimalisaties

Hoewel Magento veel voordelen biedt, heeft het out-of-the-box een vrij slechte cachingstrategie: bij elke bestelling wordt alle cache van betrokken producten geleegd. Dit vertraagt de website en kan de gebruiksvriendelijkheid, SEO-posities en het conversiepercentage negatief beïnvloeden. Daarom implementeerden we de zogenaamde Speculation Rules. Hiermee vertellen we de browser simpel gezegd welke pagina’s er al klaar moeten staan nog voordat de bezoeker daarheen klikt.

Door deze en andere optimalisaties daalde de Time To First Byte (TTFB) met 40 procent tot onder de 1 seconde en is de algemene sitesnelheid met bijna 2 seconden versneld - iets wat zeker gezien de complexe realtime integraties een prestatie is om trots op te zijn. Hiermee wordt DYKA niet alleen beloond door Google, maar ook door de klanten zelf. We krijgen nu al positieve reacties over de verbeterde gebruikerservaring.

Veilig, stabiel en vindbaar

Om de veiligheid en stabiliteit van het platform te garanderen, draaien we dagelijks automatische tests over zes verschillende workflows. Mocht er iets misgaan, dan zijn we daar direct van op de hoogte en DYKA zelf ook. Door het continu monitoren en doorvoeren van verbeteringen, behalen we nu groene scores op alle Google Core Web Vitals. Dit vertaalt zich niet alleen in betere vindbaarheid, maar ook in een platform dat sneller, stabieler en klaar voor de toekomst is.

Renoveren en excelleren?

Wil je weten waar kansen liggen voor jouw organisatie? Graag een van onze e‑commerce strategen spreken en sparren over jouw uitdagingen? Neem dan vrijblijvend contact met ons op.