CMSContent beheren, betrokkenheid vergroten

Content management systeem

Van het aantrekken van potentiële klanten tot het vasthouden van bestaande, content heeft een cruciale rol. Zorg voor context en inspiratie met een content management systeem (CMS), zodat klanten niet gewoon 'content' maar gelukkig worden.

Lees verder
Bluebird Day

De verschillen tussen een CMS en DXP voor e‑commerce

Laten we beginnen met de definities. Een content management systeem (CMS) richt zich op de presentatielaag van je website en biedt een gebruiksvriendelijke interface voor het bewerken en publiceren van content. Een digital experience platform (DXP) gaat verder dan dat, en omvat tools voor personalisatie, marketingautomatisering, klantbetrokkenheid en analyse. Een digital commerce platform is de zogenaamde e‑commerce engine. Voorheen was er een keiharde grens en werden websites bestuurd door een CMS en webshops door digital commerce platforms. Tegenwoordig ontwikkelen veel digital platforms standaard ingebouwde CMS-functionaliteiten, variërend van een eenvoudige editor tot uitgebreide visuele pagebuilders waarmee via drag-and-drop pagina’s volledig naar wens inricht. Toch komen niet alle e-commerce engines met een CMS én zijn er goede redenen om naast je e-commerce platform een krachtig CMS of DXP te implementeren. Wij werken met:

Waarom een apart, headless CMS of DXP overwegen

  • Composable architectuur
    Wanneer je de strategische keuze maakt voor een composable architectuur, dat het IT-landschap opbreekt in afzonderlijke componenten, dan is het heel logisch om een headless of MACH e-commerce engine te combineren met een CMS of DXP die perfect aansluit bij jouw behoeftes.

  • Flexibiliteit en schaalbaarheid
    Een apart CMS of DXP bieden vaak meer flexibiliteit en functionaliteit op het gebied van workflow management (BPM, MRM), versiebeheer, rollen en rechtenbeheer (bijvoorbeeld per land of divisie) en editing voor verschillende soorten inhoud, zoals tekst, afbeeldingen en video's. Daarom zijn ze voor grotere organisaties met complexere contentbehoeften waardevol.

  • Multichannel
    Wanneer je meerdere (verkoop)kanalen zoals websites, een app, fysieke winkels of print hebt, dan kan het logisch zijn om je content management te centraliseren in een los CMS of DXP - net zoals dat je productbeheer centraliseert in een PIM - omdat je hiermee (gepersonaliseerde) content consistent kunt leveren aan verschillende doelgroepen en kanalen.

  • Personalisatie
    Wanneer jouw e-commerce oplossing niet of weinig personalisatiemogelijkheden biedt, of je wilt personaliseren over meerdere kanalen, kies dan een DXP als aanvulling op je e-commerce engine.

  • Onafhankelijkheid van technologie
    Met een headless CMS of DXP ben je niet gebonden aan de technologie en eventuele beperkingen van het digital commerce platform en vice versa. Dit betekent: vrijheid om nieuwe technologieën en trends naadloos te integreren zonder de hele structuur van je winkelplatform te verstoren.

Nespresso

De coffee journey van Nespresso verfijnen

Voor Nespresso perfectioneren we de customer journey online, zodat het bestellen van Nespresso-koffie net zo leuk is als het eerste bakje op de zondagochtend. We kozen voor een flexibel headless CMS op basis van Contentful om in kleine iteraties doorlopend het bestelproces te verrijken.

Welk CMS maakt jou content?

Apart een headless CMS of DXP toevoegen, kan een strategische keuze zijn voor bedrijven die streven naar meer flexibiliteit, schaalbaarheid en een meeslepende klantbeleving. Wat voor jou de beste keuze is, hangt af van bijvoorbeeld de volwassenheid van je bedrijf, verkoopvolumes en je contentstrategie.