Digitale oogst en groei voor Boerschappen
Ontdek meerWaar kwaliteit van het land direct in jouw winkelmand belandt
Boerschappen ziet het als haar missie om de Nederlandse voedselindustrie te transformeren van aard voor meer duurzame, eerlijkere en gezondere voeding. Om écht impact te maken en op te boksen tegen grote supermarkten en food suppliers, moet Boerschappen blijven groeien. Een nieuw digitaal landschap was nodig, als stabiele basis voor meer aanwas van nieuwe klanten en een hogere klanttevredenheid. Daarom stoomden we in vijf maanden tijd een volledig nieuwe technische architectuur klaar. Een geïntegreerd recept met acht nieuwe systemen, om bovengronds de beste omnichannel-ervaring aan klanten te geven. Samen met onze collega’s van Weekend, Unlock en Fingerspitz zorgen we voor een smaakvolle totaalbeleving door de hele klantreis.
In 2013 ontstond Boerschappen vanuit een behoefte naar onbewerkte en gezonde voeding. Sindsdien kunnen mensen genieten van boodschappen rechtstreeks van de boer, zonder verspilling, vervuiling of driedubbele marges. Begonnen in Brabant, beschikbaar door heel Nederland. Gegroeid van twee, naar 60 collega’s en 150 boeren. Op een manier die past, zonder bankinvestering maar als coöperatie. Opvallend en vastberaden, klaar voor de volgende fase. Want haar ambitie reikt veel verder. Boerschappen wil de hele voedselketen transformeren, van regeneratieve landbouw tot seizoensgebonden koken. Met respect voor de natuur, bewust van tijd en liefde voor gezonde voeding. De herinrichting van het digitale landschap vormt de vruchtbare bodem om die ambitie waar te maken.
Anouk van Doorn
Product owner bij BoerschappenEen goed recept voor gezonde groei
Zoals de boeren telen, oogsten wij voor volume en digitale groei. Een duidelijk doel, afgebakend zoals een rij van akkers. We tekenen het digitale landschap uit met alle afhankelijkheden, wensen en functionaliteiten. De klanten van Boerschappen zijn het middelpunt. We willen hen een diepere connectie geven met het merk en nieuwe klanten werven. Want in een omgeving waar supermarkten investeren in foodservices en boodschappenbezorgers van giga-marketingbudgetten genieten, moet je onderscheidend zijn.
Duurzaam design systeem
Boerschappen heeft een onderscheidende formule, die zit diepgeworteld in elke keuze die ze maakt. Online krijgt die formule nu plaats en ruimte. We vertalen hem consistent door in ieder contactmoment met de klant. We ontwikkelen een sterk merkhuis waar we imperfecties omarmen en met natuurgroen kleuren. Een designsysteem dat duurzaam is, niet alleen in tijd maar ook in toepassing. Op die manier creëren we een merk voor herkenning en verbinding, net zoals Boerschappen doet met mens, boer en natuur.
Herinrichting van het landschap voor meer efficiëntie en klantretentie
Verouderde en onbetrouwbare technologie zorgden voor veel handmatig werk: een situatie die niet opgewassen was voor de ambitie van Boerschappen. Daarom ontwikkelden we met een multidisciplinair team een geïntegreerde e-commerce omgeving in vijf maanden tijd. Aan de achterkant communiceren acht nieuwe systemen moeiteloos met elkaar over orders, betalingen, content en abonnementen. Processen, zoals orderpicking, voorraadcontroles en berekeningen, verlopen zorgvuldig zodat klanten aan de voorkant boxen samen kunnen stellen en inplannen.
Een nieuwe klantreis
Vaste klanten gaan van geen app naar app only: het is de omgeving waar ze specials bestellen, bezorgmomenten kiezen en boxen pauzeren. Nieuwe klanten verlekkeren we op de website. Bezoekers worden verwelkomd door speelse animaties, maken hier de keuze voor de box die bij ze past, bekijken 1 van de 1000 recepten en worden hier klant. Het is de verfrissende en intuïtieve winkelervaring, die zorgt voor meer efficiëntie en klantretentie.
Liever bouwen op data dan boerenverstand
Weten welke ingrediënten je inzet op basis van verkregen data, maakt groei sneller mogelijk. Zo zagen we afhaakmomenten in de checkout en besloten we hier te A/B-testen. Door gebruik te maken van sociale bewijslast en opnieuw na te denken over de stappen in het bestelproces verlaagden we het verlatingspercentage. Ook het zoeken en vinden van recepten gaat veel gemakkelijker door toevoegingen zoals filtering en tags. Grote kans dat wanneer een klant een recept leest tijdens het koken, zijn of haar handen te vies zijn om een telefoon te bedienen en de volgende stap te lezen. Daarom ontwikkelden we een proof of concept waarin je door de recepten navigeert door hardop te spreken en handgebaren te maken. En voor meer orders en naamsbekendheid werkten we in een campagne samen met de Nationale Postcode Loterij, waardoor er op één dag 2500 orders verwerkt werden. Zo blijven we optimaliseren voor meer rendement.
Ook voordelen plukken?
Wil je weten waar kansen liggen voor jouw organisatie? Graag een van onze e‑commerce strategen spreken en sparren over jouw uitdagingen? Neem dan vrijblijvend contact met ons op.