Cottona.com door Bluebird Day
Cottona
Cases

Aanschuiven voor een digitale transformatie

Ontdek meer

Inkrimpen op handwerk, uitbreiden naar digitale efficiëntie

Cottona garandeert een mooi gedekte tafel met hun stijlvolle tafelkleden op maat. Voorheen lag de focus op consumenten in Nederland, België, Duitsland, Frankrijk, Spanje en Italië, nu breidt de textielleverancier uit naar B2B en landen buiten de EU. Met de oude webshop konden ze niet verder voortborduren, daarom ontwikkelden we een platform inclusief: nieuwe visuele identiteit vol stijlvolle elementen, een gebruikerservaring waar mensen voor wíllen aanschuiven en automatiseringen om op handwerk te bezuinigen. Zo geven we Cottona een springplank om te groeien in digitale én internationale sferen.

Cottona.com

Cottona.com door Bluebird Day

Met een collectie van 60 kleuren, verschillende stoffen en dessins, specialiseert Cottona in de productie van hoogwaardige kwaliteit tafellinnen. Ze wil klanten inspireren om de tafel mooi te dekken met tafelkleden, placemats, servetten en tafellopers. Omdat eten genieten is. Smaak en gezelschap helpen daarbij. En met een mooi gedekte tafel smaakt het eten nóg iets lekkerder. Cottona is momenteel verkrijgbaar via eigen webshops in Nederland, Duitsland, België, Frankrijk, Italië en Spanje en wil marktleider worden binnen het luxe segment tafellinnen in Europa. Dat is een ambitie waar wij graag voor aanschuiven.


Het bouwen van een uitgebreide maatwerk-tool binnen Shopify Plus bleek een grotere uitdaging dan verwacht, maar Bluebird Day liet zich niet afschrikken en werkte alles tot in de kleinste details uit. Op Cottona.com gaan onze klanten blij worden.
Mieke Bos

Mieke Bos

Managing director & owner bij Cottona
Cottona.com / design door Bluebird Day

Opschalen voor meer digitaal succes met een nieuwe insteek

Cottona's oude platform was niet klaar voor internationale uitbreiding en B2B-groei. Het platform kon geen andere valuta's tonen, had beperkte marketingmogelijkheden, kon geen B2B-klanten bedienen en ontbrak aan een integratie met de financiële administratie. Dat vroeg om een nieuw plan. Iedereen zou mooi mogen tafelen, omdat het eten dan gewoon nét wat lekkerder smaakt.

Van naald tot draad: een stijlvolle identiteit

Cottona wil een nieuwe identiteit die bij het merk past, haar collectie uitbreiden en een schaalbaar en gebruiksvriendelijk platform waar ze haar verhaal kan vertellen. Om die ambitie op poten te zetten, keken we eerst naar wat er al stond en wat het streven was. In een merkessentieworkshop zetten we het merk op tafel. De bevindingen spiegelen we samen met onze collega’s van Weekend in de nieuwe visuele identiteit. We gebruiken stijlelementen die aansluiten bij het merk, verweven creativiteit in de copy en schrijven een guideline document om de huisstijl te kunnen continueren. Zowel in print als online schuiven klanten aan voor een hoogwaardige uitstraling waarbij sfeervolle foto’s en scherpe detailfoto’s de boventoon voeren. Ieder element en vorm met haar eigen finesse. Met een logo dat knipoogt naar stofferen.

Cottona.com door Bluebird Day
Cottona.com logo door Bluebird Day
Cottona font design

Een platform dat zowel B2C- als B2B-gasten bedient

Op basis van de ambities, gewenste functionaliteiten, integraties en mogelijkheden, kiezen we voor Shopify als e-commerce platform als basis. Die breiden we uit met extra’s - zoals meertaligheid, naadloze integraties, een maatadviescalculator, B2B-functionaliteiten en personalisaties met borduurwerk - als kleine steekjes die het platform uniek maken. B2B-klanten genieten nu bijvoorbeeld van prijzen met of zonder btw, uitgebreide bestelhistorie en korting op accountniveau. Een gebruiksvriendelijke ervaring voor elk type klant, maar ook voor Cottona zelf. Met de snelle en gebruiksvriendelijke admin en automatiseringen, krimpen ze in op handmatig werk en kunnen ze hun ambitie internationaal doortrekken.

cottona.com door Bluebird Day op shopify

Aan tafel voor een nieuwe klantreis

De soort stof, kleur, afmetingen, wasvoorschriften, stofkrimp… de keuze is reuze als het op een tafelkleed aankomt. Daarom vergemakkelijken we de klantreis door ze vooraf te laten kiezen voor ‘stofsoort’ of ‘kleur’, omdat dat de meest gekozen filters zijn. Van daaruit krijgen ze een overzicht van producten binnen die categorie en kunnen ze verder filteren op bijvoorbeeld dessin.

Keuzemenu Cottona webshop
Cottona.com door Bluebird Day
Cottona.com door Bluebird Day

Maatadvies calculator

Op de productdetailpagina kiezen ze de tafelvorm en vullen ze de afmetingen van hun tafelblad in. Onze handige maatadviescalculator laat hen meteen weten welke maat tafelkleed geschikt is voor hun tafel en met de klassieke, cleane checkout is een bestelling zo geplaatst. Daarna wordt de order automatisch doorgezet naar het atelier en kunnen klanten twee dagen later genieten van een mooi gedekte tafel.

Cottona.com door Bluebird Day
Cottona.com door Bluebird Day
Cottona.com door Bluebird Day

Van stiksels naar succes: de verfijning van Cottona online

De verkoop van Cottona is sterk gebonden aan feestdagen zoals Pasen en Kerst. Voorafgaand aan die dagen lag er enorm veel druk op het personeel om alle tafelkleden op maat te maken en leveren. Door de koppeling met Klaviyo stuurt Cottona klanten nu vooraf een e-mail om ze te attenderen op die feestdagen, om personeel meer ademruimte te geven. Daarnaast maken ze gebruik van cart abandonment mailings, mails met productaanbevelingen en kortingscodes om de verkoop te bevorderen en krijgen producten extra aandacht met labels zoals ‘nieuw’ en ‘easy care’. Met het nieuwe platform en visuele identiteit geniet Cottona van een hoogwaardige uitstraling die bij het merk past, bespaart ze tijd door naadloze integraties en opent ze de weg naar nieuwe markten. Een resultaat waar we met trots op voort kunnen borduren.

Cottona.com door Bluebird Day

Samen om tafel?

Klaar voor meer groei op het menu? Wil je weten waar de kansen voor jouw organisatie liggen? Schuif aan voor een volgend avontuur en neem contact met ons op.