Blog

Commercetools: alles wat je moet weten

Voel jij je beperkt door de features van je e‑commerce platform? Wil je af van maatwerk extensies op bestaande platforms? Het modulaire commercetools stelt je in staat jouw ideale architectuur zelf samen te stellen.

Maak kennis met commercetools: het e‑commerce platform waar je eigenlijk alles mee kunt realiseren. Zolang je de combinatie maakt met de juiste tools. Commercetools is namelijk eerder een combinatie van backend services dan een standaard e‑commerce pakket zoals Shopware of Adobe Commerce. Dit maakt commercetools complexer in gebruik, maar geeft je de vrijheid om je customer journey volledig op maat in te richten.

Commercetools: composable commerce platform

Met commercetools ontwikkel je dus vrijwel altijd een composable commerce platform. Dit houdt in dat je in plaats van één groot pakket, meerdere losse oplossingen met elkaar verbindt. Die oplossingen noemen we ook wel microservices, en deze koppel je met een API-laag aan elkaar. Commercetools gaat hierin nog een stapje verder: het platform is namelijk modulair en zelf een verzameling aan onafhankelijke microservices. Zelfs de frontend is standaard afwezig, want composable platforms zijn ook headless. Er komt dus behoorlijk wat kijken bij het ontwikkelen van een commercetools platform. Gelukkig krijg je er ook veel voordelen voor terug.

Waarom commercetools? De voordelen

E‑commerce platforms die draaien op commercetools, ervaren de volgende voordelen vergeleken met een traditionele architectuur:

  • Flexibiliteit
    Omdat commercetools een headless oplossing is, heb je veel keuzevrijheid over de frontend die je wilt gebruiken. Ze bieden zelf een headless frontend aan, maar je kunt ook kiezen voor andere bestaande oplossingen zoals Alokai of een volledig maatwerk frontend. De API-first opzet van commercetools stelt je ook in staat om aan de achterkant onderdelen te vervangen zonder impact op de rest van je microservices. Je zit dus nooit vast aan één oplossing, zelfs niet de onderdelen van commercetools zelf.

  • Schaalbaarheid
    Commercetools is in de basis al uitgerust om op grote schaal te opereren. Features voor B2B of internationale verkoop, die in andere oplossingen vaak bij duurdere pakketten horen, zijn standaard beschikbaar. De cloud-based opzet van commercetools verlost je ook van remfactoren zoals hostingkosten en overbelaste servers. Zonder dat je te veel betaalt: je schaalt enkel de microservices die veel belast worden omhoog.

  • Focus op gebruikerservaring
    Omdat jij volledig in controle bent, kies je de beste microservices om je bezoekers een optimale ervaring te bieden. Je favoriete ERP, de slimste zoekfunctie en best converterende checkout. Allemaal gestroomlijnd dankzij de flexibele commercetools API. Valideren welke services het beste aansluiten bij jouw gebruikers doe je ook eenvoudig, omdat je niet je gehele architectuur hoeft aan te passen voor een test.

  • Omnichannel mogelijkheden
    Met commercetools als motor, zet je niet alleen de koers voor je webshop. Al je digitale touchpoints sluiten aan op dezelfde API-laag. Hierdoor is beheer van meerdere kanalen een stuk efficiënter en ontvangen je klanten overal een consistente ervaring.

  • Fijn werken voor teams
    Verschillende teams die aan één commercetools platform werken, hoeven niet op elkaar te wachten. Ieder team werkt aan hun eigen onderdeel zonder impact op het werk van anderen. En dit werk release je dan ook weer zonder dat het conflicteert met updates aan andere onderdelen. Daarnaast werk je binnen commercetools op de manier die jij fijn vindt. Waar een pakket zoals Shopify gebaande paden biedt die jij in je werkwijze moet volgen, heb je binnen commercetools de volledige controle hierover in handen.

Uitdagingen met commercetools

Ondanks bovenstaande voordelen, is commercetools niet voor iedereen een optimale keuze. Hieronder leggen we uit waar je op moet letten:

  • Complexiteit
    Hoewel je veel uitgebreide features en mogelijkheden hebt met commercetools, vereist het meer technische kennis. Werken met de API is fundamenteel om de koppelingen tussen microservices te laten functioneren. En die microservices moet je ook allemaal los beheren. Daardoor is het soms lastig te pinpointen waar problemen plaatsvinden.

  • Opzetten van het platform
    Een volledig nieuwe architectuur op basis van commercetools ontwikkelen kost meer werk dan traditionele platforms. Vooral omdat je niet alleen commercetools, maar ook al je microservices en je frontend moet configureren. Stap je over naar commercetools, dan doe je dit vaak gefaseerd. Ook dan duurt het even voordat je helemaal over bent.

  • Kosten en onderhoud
    De eerste investering van een commercetools platform valt vaak hoger uit, omdat er veel werk in de eerste fasen van de overstap zit. Houd er ook rekening mee dat je al je microservices los van je commercetools abonnement moet blijven onderhouden. Dit maakt commercetools voor veel partijen een te dure oplossing voor enkel een e‑commerce platform. Heb je meerdere verkoopkanalen of zelfs merken, dan ervaar je met commercetools wel gemak en op de lange termijn bespaar je zelfs kosten.

Past commercetools bij jouw uitdagingen?

Twijfel je over de match tussen commercetools en jouw ambities? We zijn gespecialiseerd in verschillende e‑commerce oplossingen en denken graag mee.

Wanneer kies je voor commercetools?

Het grootste voordeel van commercetools is ook het grootste nadeel: de flexibiliteit die je ervaart, komt gepaard met een hoge complexiteit. Is jouw customer journey op zichzelf al complex, dan kan je de kracht van commercetools goed benutten. Heb je de flexibiliteit van het platform niet nodig voor jouw use case? Ga dan vooral op zoek naar minder complexe alternatieven.

Vooral binnen de B2B wereld, toont commercetools snel zijn waarde. Het platform biedt standaard veel B2B features, zoals klantbeheer en bestellen op grote schaal, die bij andere oplossingen vaak achter een premium pakket vergrendeld zijn. Of waar soms zelfs maatwerk voor vereist is. Bovendien zien we hier vaak de behoefte om te integreren met externe systemen zoals een ERP of CRM. Iets waar commercetools van nature in uitblinkt.

Dat wil niet zeggen dat alleen B2B partijen toegevoegde waarde uit commercetools halen. Voor grote omnichannel retailers biedt het de optie om razendsnel in te spelen op nieuwe trends en veranderende behoeften. Ook franchiseformules en multibrand partijen halen veel toegevoegde waarde uit commercetools, door uniformiteit te creëren in hun architectuur. Merken en retailers die al veel verschillende systemen (PIM, ERP, etc.) in gebruik hebben, kunnen al deze platforms blijven inzetten als microservices. De overstap naar commercetools is dan eenvoudiger en dus goedkoper. Benieuwd welke oplossing goed aansluit bij jouw requirements? Bekijk ook eens onze pagina over technische architectuur en platform selectie.

Meer over Platform selectie

Omnichannel met commercetools

Waar commercetools echt uitblinkt is als flexibele tussenlaag voor omnichannel e‑commerce partijen. Door commercetools in te zetten als headless backend voor al je touchpoints, stroomlijn je het beheer. Dat is optimaal werken voor jou, en optimaal genieten voor je klanten: zij ontvangen overal een uniforme beleving. Een merk dat commercetools hier slim voor inzet is Audi. Hun commercetools omgeving communiceert met al hun internationale websites, vestigingen en showrooms. Zelfs in de auto’s maken ze er gebruik van. Zo kunnen Audi-rijders op hun display onderhoud inplannen of zelfs een afhaalmaaltijd bestellen.

Commercetools voor B2B

Je herkent vast het stigma wel dat online B2B platforms vaak lang niet zo gestroomlijnd zijn als D2C webshops. Vaak komt dit omdat de B2B partijen meer unieke en complexe klantreizen hebben, en zelf veel controle willen houden. Iets waar veel e‑commerce oplossingen niet standaard op uitgerust zijn, waardoor maatwerk vereist is ten koste van de user experience. Commercetools ziet het graag andersom: de complexe klantreizen van B2B shops zijn juist een kans voor extra goede usability. In het commercetools pakket vind je daarom standaard al features zoals klantbeheer, prijsregels en kostenberekening voor internationale verscheping. Bovendien kunnen B2B partijen de oplossingen die ze al hebben, blijven gebruiken in samenwerking met de commercetools API. Wat resteert is meer tijd en budget om extra focus te leggen op een optimale ervaring voor B2B klanten.

Past commercetools bij jouw ambities?

Is je ambitie groot, dan ben je bij commercetools aan het juiste adres. Het platform biedt vrijwel alles om zo optimaal mogelijk te functioneren voor jouw use case en het gemak van je klanten. Bedenk wel goed of je de investering echt nodig hebt, want kant-en-klare e‑commerce platforms zoals Shopify staan ook sterk in hun schoenen. Benieuwd welke oplossing het beste past bij jouw organisatie?

NEEM CONTACT OP