Een virtual en augmented reality check in e‑commerce
Onderzoek wijst uit dat virtual reality en augmented reality e‑commerce gaan veranderen. Maar, is deze aanname realistisch? En wat betekent dit voor de toekomst van jouw e‑commerce omgeving?
Gaat virtual reality het retaillandschap veroveren?
Virtual reality (VR) is een virtuele wereld waar je in binnenstapt, met behulp van de Oculus Rift bijvoorbeeld. Het is vaak compleet anders. Een andere werkelijkheid. Zo wordt VR ingezet voor educatie en traingen. Unieke werksituaties worden in een virtuale wereld nagebouwd en vervolgens ingezet om nieuwe werknemers – bijvoorbeeld F16 piloten – op te leiden. Super efficiënt en veilig, omdat de acties in een VR wereld geen consequenties hebben voor de echte wereld. Maar wat is het effect van VR op e-commerce?
Naar verwachting zal het gebruik van VR in de komende jaren toenemen, ook in de retail. De fysieke winkel is niet weg te denken uit het huidige retaillandschap en mensen blijven behoefte hebben aan een authentieke winkelervaring. VR kan zorgen voor zo’n authentieke winkelervaring vanuit het comfort van je woonkamer bijvoorbeeld.
Maar, of VR daadwerkelijk het retaillandschap gaat veroveren? Wij denken van niet. Althans nog niet.
Augmented reality in retail realistischer?
Liep jij in 2016 door de duinen opzoek naar die ene bijzondere Pokémon? Of wel eens gebruikgemaakt van de hondjes-filter van Instagram? Dit zijn allemaal voorbeelden van AR. Augmented reality (AR) is eigenlijk een technologie die realiteit verbindt met virtuele objecten. De bestaande wereld krijgt hiermee als het ware een digitale laag.
AR biedt – in tegenstelling tot VR – veelbelovende mogelijkheden voor retailers. Een virtuele paskamer bijvoorbeeld. Deze stelt je in staat om moeiteloos kleding te passen. Maar AR kan ook gebruikt worden om een luxe prullenbak te visualiseren in een augmented versie van je woonkamer. Handig om een beeld te krijgen van hoe iets staat of past voordat je het daadwerkelijk besluit te kopen. Onze klant Brabantia toont het in onderstaande case video:
Facing reality: AR wint
De omzet van AR wordt binnen 5 jaar geschat op ongeveer 90 miljard Dollar – in vergelijking met VR is dat bijna het dubbele. Diverse grote spelers zetten in op AR softwareontwikkelingen: Apple met ARKit en Google met ARCore. Zij maken het mogelijk om apps te ontwikkelen met AR. En binnenkort worden ook onze browsers AR proof, wat weer interessante mogelijkheden biedt voor retailers.
Waarom VR in retail achterblijft? De toegevoegde waarde van VR is voor ondernemers vaak onduidelijk omdat VR voornamelijk geassocieerd wordt met achtbanen, motion sickness en investeringen. De laatste noemer is zeker waar. VR is te gebruiken met een smartphone in een cardboard, maar de beste kwaliteit verkrijg je met VR-gear inclusief grafische processor van hoge kwaliteit. AR is daarentegen op bijna iedere smartphone te gebruiken waardoor deze breed inzetbaar en laagdrempelig is voor zowel ondernemer als gebruiker.
Real money?
Een van de grootste redenen waarom iemand zijn winkelwagentje verlaat is twijfel. Die twijfel kan je wegnemen door een online try-before-you-buy experience aan te bieden. Andere kleur of een ander design? Je potentiele klant kan dit met AR direct uitproberen. Naast gemak, draagt AR ook bij aan de shopping experience van je gebruikers.
Onderzoek wijst uit dat 61% van alle shoppers een winkel met augmented technologie prefereert. Mensen vinden het leuk, de betrokkenheid wordt groter en de drempel tot aankoop kleiner. Diverse onderzoeken wijzen uit dat de aankoopbereidheid groter wordt wanneer gebruik wordt gemaakt van AR. Onder meer door een onderzoek naar de AR-applicatie van IKEA. De oorzaak? Een engaging experience en unieke productkennis. Tot slot: AR zorgt niet alleen voor brand exposure maar ook voor een lasting brand impression.
Is jouw business AR-eady?
Het lijkt erop dat VR het retaillandschap nog niet gaat VR-overen. AR biedt daarentegen wel veelbelovende mogelijkheden. Misschien vraag je jezelf af: is AR voor iedere business weggelegd? Hoe past AR in mijn organisatie? In deel 2 van deze blogserie bekijken we de toepassingen van AR zowel markt als missie.
Augmented reality: voor wie interessant?
Past de nieuwe TV aan mijn muur of maakt deze jeans mij dik? Met de komst van augmented reality (AR) kun je deze vragen eenvoudig beantwoorden, gewoon vanuit je luie stoel. Minder twijfel en minder retouren tegenover meer engagement en meer koopbereidheid. De voordelen van AR liegen er niet om. Maar, misschien twijfel je nog of AR past binnen jouw branche of hoe AR aan jouw succes kan bijdragen. Tijd om inspiratie op te doen.
AR vertalen naar jouw branche
Hoewel AR nog nieuw voelt, is het dat niet meer. In 1992 deed AR haar intrede bij het U.S. Air Force research laboratorium waardoor soldaten de mogelijkheid hadden om nieuwe machines en geweren uit te proberen. Sinds die tijd is er veel gebeurd. AR is bijna onmisbaar geworden in sommige werksferen, zoals in de wereld van geneeskunde en onderwijs. En AR heeft ook grote stappen gezet in e-commerce.
AR gaat het e-commercelandschap op zijn kop zetten. Vooral nu onze devices kleiner worden en consumenten steeds kritischer worden. Veel retailers spelen hierop in, ieder op hun eigen manier. Tijd om per branche inspiratie op te doen!
AR in interieur
Met de AR-app van IKEA kan je gemakkelijk zien of de TV aan je muur past, maar misschien besef je na zo’n visualisatie dat je liever een ander kleurtje op de muur wilt. Met een klein kleurstaaltje is zoiets moeilijk in te beelden. Verfproducent Flexa speelde hierop in met de Visualizer app. Deze scant de woonkamer, analyseert waar de muur is en kleurt deze in de gewenste kleur. Bekijk hier de volledige video.
AR in fashion
Heb ik in deze broek een dikke buik? Een vraag die veel vrouwen stellen (en veel mannen niet willen beantwoorden). Met AR kan je zo’n vraag gemakkelijk zelf beantwoorden. Zonder in de rij voor een pashokje te staan, zonder klerenhangers die uit je handen kletteren en zonder jezelf iedere keer om te hoeven kleden. Bekijk eens naar dit voorbeeld.
AR in cosmetica
Hetzelfde principe geldt voor cosmetica. Enorm veel beauty video’s zijn er in omloop – van reviews tot aanbevelingen. Consumenten zijn op zoek naar het juiste product voor hun type huid, haar en lichaam. Met een AR-app met gezichts- of lichaamsherkenning kan je hier perfect op inspelen, zoals hier te zien.
AR in supermarkten
Wat zijn pijnpunten in de supermarkt? Iets niet kunnen vinden, niet weten wat de ingrediënten zijn of hoe je het moet bereiden zijn slechts een paar voorbeelden. Voor supermarkten kan AR meerwaarde bieden door in te spelen op de pijnpunten van de consument. Bekijk hier een voorbeeld.
AR in food
Je eten presenteren. Het gebeurt niet anders in receptenboekjes of in etalages van een bakker. Met een visualisatie van eten kan je iemand lekker maken, bijvoorbeeld in een restaurant of afhaalservice. Wanneer op je lege bord voor je een alles-erop-en-aan hamburger in een augmented realiteit wordt weergegeven, weten veel mensen niet hoe snel ze deze moeten bestellen. Zie het hier in actie.
AR in automotive
Voor veel mannen is een auto niet zomaar een ‘rode’ auto. Het is een BMW, een Jaguar of een Audi. Een merk dat je koopt. Vooral in het duurdere segment is dit gaande. Daarom zetten veel autobedrijven in op brand loyalty om de betrokkenheid te verhogen en herhaalaankopen te stimuleren.
Maak van augmented reality realiteit
AR is realiteit voor een paar retailers, en wordt realiteit voor veel retailers. Mis de boot niet en speel hierop in! Weet je nog niet precies hoe? Geen nood. We zoomen in op 1 bad practice en 6 best practices. Zo kun je zelf starten met jouw augmented reality experience.
6 best practices in augmented reality (en 1 bad practice)
Augmented reality (AR) is real. Consumenten vinden het leuk, de betrokkenheid met je merk wordt groter en de drempel tot aankoop kleiner. En daarmee biedt AR kansen voor retailers. Maar, een succesvolle AR applicatie realiseer je niet zomaar. Want niet alleen consumenten vinden AR leuk; ondernemers vinden het ook leuk. En dat is misschien wel de grootste valkuil. Hierdoor wordt soms de belangrijkste motivatie om met AR te beginnen ondergesneeuwd. En dat is niet slim… Laten we eerst kijken hoe het niet moet (1 bad practice) en daarna hoe het wel moet (6 best practices).
Augmented reality: 1 bad practice
Laten we eens kijken naar een AR voorbeeld. Een voorbeeld waar je misschien beter geen voorbeeld aan kan nemen. Diesel, het Italiaanse kledingmerk, lanceerde een tijd geleden de ‘Be Stupid’ campagne om mensen aan te moedigen uit hun comfort-zone te stappen, risico te nemen en onverstandig te zijn. Voor deze campagne maakte ze gebruik van AR.
Het concept: Diesel gaf festivalgangers een tattoo marker die ze bijvoorbeeld op hun arm konden plakken. Vervolgens moesten de festivalgangers de Diesel app installeren om te zien welke fail tattoo achter deze tattoo marker op hen wachtte. De echte tattoo was daarmee de AR marker, welke nog lelijker was dan de fail tattoo. In dit filmpje zie je de augmented reality toepassing.
De campagne past in het straatje van 'Be Stupid', maar misschien was Diesel hier zelf enigszins stupid. Want een fundamenteel onderdeel ontbreekt: meerwaarde. Daarnaast is de drempel tot deze AR experience hoog: festivalgangers moeten een app installeren, de (lelijke) AR marker opplakken en alleen wanneer je voor iemand staat kun je het resultaat van de tattoo zien. Het resultaat komt daarmee eigenlijk over als een fail.
6 best practices in augmented reality
1 - Augmented waarde
Het voorbeeld van Diesel laat zien dat je moet denken aan meerwaarde: dat is je startpunt. Augmented reality moet geen gimmick zijn. Het dient je potentiële klanten meerwaarde te bieden (en jouw business natuurlijk ook). Hoe bied je toegevoegde waarde? Richt je op de pijnpunten en waar vraag naar is. Misschien verkoop je een product - zoals muurverf in mosterdkleur - dat moeilijk te visualiseren is? Een AR app, zoals de (eerder getoonde) app van Flexa, kan zo’n pijnpunt niet alleen verzachten; Het kan de ervaring overtreffen met een shopping experience die minder tijd kost en gemak biedt.
2 - Target je audience
Om meerwaarde te kunnen bieden, dien je natuurlijk je doelgroep voor ogen te houden. Wie zijn zij en waar ligt hun behoefte? Zakenmannen zijn mogelijk meer gericht op tijdbesparing en functionele productdetails, terwijl huismoeders meer belang hebben bij gezelligheid en begrip. Wanneer je een conceptueel ontwerp van je AR applicatie af hebt, kun je gaan testen bij de doelgroep: begrijpen ze hoe ze de applicatie moeten gebruiken? Is de app intuïtief of dien je meer uitleg te geven? Vanuit daar ontwikkel je verder.
3 - Steel de show
Meerwaarde was het vertrekpunt van je AR applicatie, maar engagement is key. Engagement zorgt ervoor dat je gebruikers aangetrokken worden en terugkomen voor meer augmented reality (en wie weet nemen ze hun vrienden mee). Ook belangrijk: onderzoek wijst uit dat wanneer participanten gebruikmaakten van een nuttige en engaging AR app, zij meer positieve attitudes verkrijgen. En dit wil je: want positieve attitudes hebben indirect weer invloed op intentie en gedrag.
4 - Meet je succes
Een gevolg van jouw AR applicatie kan bijvoorbeeld meer brand exposure, hogere klanttevredenheid of meer productverkoop zijn. Een AR app maak je met een doel. Het dient ook meerwaarde te geven aan jouw business. Zet een status quo, stel KPI’s op en meet deze periodiek. En blijf vooral door ontwikkelen, want de mogelijkheden van AR staan niet stil.
5 - Think outside the box
Hier mogen we wèl een voorbeeld nemen aan Diesel: neem wat risico of doe het net even wat anders. Veel AR apps focussen zich vooral op de visualisaties. Dat is vrij logisch, maar hierdoor wordt audio en tekst in het duister gelaten. Zonde, want informatie is vooral effectief wanneer meerdere zintuigen geprikkeld worden. Datzelfde geldt eigenlijk voor de besturing van een AR app. Vaak wordt bediening gerealiseerd met controllers of smartphones terwijl dit ook met voice commands kan.
6 - Keep it real
Het try-before-you-buy principe biedt geweldige kansen binnen e-commerce in verschillende branches. Maar dit valt of staat met de mate van echtheid. Hoe maak je augmented reality realistisch? Bekijk de details van je product: de houtnerven van een meubelstuk, de kreukels van een T-shirt, de schaduwen van een stoel en gebruik deze in je AR app. Detecteer ook waar het design van je AR app geprojecteerd moet worden. In het geval van de tattoo AR app van Diesel is dit bijvoorbeeld reliëf op de huid of haren op een arm.
Slim gebruik maken van augmented reality
Het concept van Diesel was leuk en het past bij de ‘Be Stupid’ campagne, maar de uitwerking was iets minder. De meerwaarde ontbrak. De AR app van Inkhunter, een succesvolle tattoo specialist, biedt wel meerwaarde. Gebruikers kunnen zelf met een 'normale' markeerstift op de plek waar ze een tattoo willen op de huid tekenen. Vervolgens kunnen ze direct de toekomstige tattoo op die plek projecteren en de tattoo als het ware uitproberen.
Het voorbeeld van Inkhunter speelt sterk in op het vergemakkelijken van een aankoop door onzekerheid weg te nemen. En dit is een van de redenen waarom deze AR applicatie succesvol is. Kan jij niet wachten om te beginnen met AR? Leuk! Alles begint eigenlijk met je marketingdoelstelling, en gecombineerd met de customer journey van je klant kun je augmented reality geweldig voor je laten werken. In deel 4 van deze blogserie combineren we een marketingdoelstelling met augmented reality applicatie. Zien we je dan?
Zo gebruik je augmented reality in de customer journey
Wist je dat augmented reality (AR) je kan helpen met het behalen van je marketingdoelstellingen? Iedere marketeer pint een marketingdoelstelling vast aan een bepaalde periode en een bepaald kanaal. Bijvoorbeeld meer brand awareness gemeten in het aantal online mentions, of meer productverkoop in fysieke winkels. Met AR kun je verschillende marketingdoelstellingen realiseren. Laten we daarvoor eerst een stap terugzetten naar de customer journey die jouw potentiële klant bewandelt. En neem vervolgens een loopje met je concurrentie.
Augmented reality om doelstellingen te realiseren
De customer journey kent vijf fases – Awareness, Consideration, Purchase, Retention en Advocacy – en in iedere fase ligt de focus op een ander doel waar je augmented reality voor in kunt zetten. Stel, je bent actief in de fashion branche. Je hebt een online webshop en een offline kledingwinkel in de binnenstad. Hoe kun je AR inzetten om jouw marketingdoelstelling te realiseren?
Go for brand - Awareness
In deze fase is je doelgroep nog niet bekend met je kledingmerk. Daarom wil je brand awareness generen. Onder de aandacht komen bij je doelgroep is je doel. Augmented reality is hier geschikt voor aangezien AR voor veel mensen nog nieuw is. En dit wekt nieuwsgierigheid op. Dit kun je gebruiken door bijvoorbeeld een AR app met de mogelijkheid om kleding te passen in je winkel etalage te plaatsen, waardoor langslopend publiek voor je winkel stil blijft staan. Om vervolgens je winkel binnen te lopen om het kledingstuk ‘echt’ te passen of aan te schaffen. AR is op dit moment (nog) dé manier 'to stand out from the crowd' en meer naamsbekendheid te krijgen.
Stop all that - Consideration
In dit geval ben je al enige tijd actief op de markt. Je doelgroep is bekend met je kledingmerk, maar ze zijn nog op zoek naar alternatieven. Dit doen consumenten graag; ongeveer 88 procent wil de onzekerheid tot aankoop verkleinen, vooral door product- en prijsvergelijkingen te maken en productreviews te lezen. In deze fase is het dus belangrijk dat je hierop inspeelt, bijvoorbeeld door het tonen van product features, zoals de fitting of de levering van het kledingstuk, in je AR app. Maar ook met reviews, bijvoorbeeld van de top vlogster van Nederland. Een subtiel complimentje doet het ook goed in deze fase, maar blijf wel geloofwaardig.
Time to make a - Purchase
De prospect is ready to purchase en jij wilt meer verkoop realiseren. Maak shoppen weer avontuurlijk en fun! Met AR kun je dit gemakkelijk realiseren. Je kunt gebruikmaken van het try-before-you-buy principe wat in vrijwel iedere branche kan worden toegepast. maar geweldig bruikbaar is in de fashion branche. Met een AR app heb je geen kledinghangers die op de grond kletteren en hoeft de gebruiker zich niet om te kleden. Van belang hierbij is wel dat de kwaliteit van je AR app hoog is. Gebruikers moeten erop kunnen vertrouwen dat de AR app de juiste maat voorstelt. En dan is het een kwestie van het doen van de aankoop zo gemakkelijk mogelijk maken. Door de shopping cart in het gezichtsveld te brengen en eenvoudig klikbaar te maken bijvoorbeeld. Of door een aankoop te kunnen doen door voice commands (“plaats in winkelmandje!”). Onderzoek wijst uit dat het maken van een leuke en vooral nuttige AR app gunstig voor positieve product attitudes, welke indirect het koopgedrag positief beïnvloeden.
Let them return - Retention
Marketing stopt niet nadat een aankoop gedaan is. Je wilt niet dat je gebruiker stopt je te gebruiken. Je wilt juist herhaalaankopen stimuleren. Dit kun je doen door gebruik te maken van slimme verpakkingen met AR. Hiermee transformeert de verpakking van je kledingstuk bijvoorbeeld in een interactief spel of geanimeerde video. En dat biedt kansen om je gebruiker enthousiast te maken voor de nieuwste fashion trends of bestsellers van deze maand. Doe je dit écht goed? Dan heb je kans dat je gebruikers transformeren in merkambassadeurs.
Get loyal fans - Advocacy
Wat blijft een van de beste marketing tools? Mond-tot-mond reclame. Wanneer een kennis of vriend jou een product aanraadt, ben je veel eerder geneigd het product aan te schaffen. In de fase van ‘advocacy’ ligt de focus op de transitie van klant naar merkambassadeur. Hiervoor richt je je op brand engagement, ofwel de klant verbinden met je merk. Dit doe je al een beetje in de ‘retention’ fase maar hier zet je een stap verder. Je wilt dat je gebruikers over je gaan praten zonder hier zelf belang bij te hebben. Een manier om dit te doen is door het vertellen van de ‘Why’ van jouw organisatie in de vorm van storytelling. Storytelling kun je interactief realiseren met AR. Of vertel jouw visie over konijnenbont en kinderarbeid en hoe jij pleit voor afschaffing. En maak de app zo gebruiksvriendelijk mogelijk.
AR voor online en offline succes
Bovenstaande voorbeelden bekijken augmented reality toepassingen voor een fashion retailer, maar augmented reality is toepasbaar in diverse branches. En geschikt om verschillende doelstellingen - van naamsbekendheid tot gratis publiciteit - te realiseren. Het maakt shoppen avontuurlijk, het zet aan tot kopen en differentieert jouw business van de concurrentie.
Twijfel je nog of augmented reality succes kan behalen voor jouw business? Wij helpen je graag! Bluebird Day is altijd op zoek naar mogelijkheden om shoppen leuker en eenvoudiger te maken, voor zowel ondernemer als afnemer. Augmented reality past dus helemaal in ons straatje.