
Digitaal huishouden voor internationale groei
Lees meerDoorvertaling van nieuw merkhuis online
Brabantia is al decennialang een vertrouwde naam in huishoudelijke producten. Oorspronkelijk een productiebedrijf, maar inmiddels uitgegroeid tot een sterk merk met oog voor design en innovatie, dat zowel retailers als consumenten inspireert. Oud, vertrouwd én grensverleggend. Als digitale partner helpen we Brabantia sinds 2014 met een geïntegreerde e-commerce omgeving, zodat het online succes wereldwijd blijft groeien.
100 jaar geleden en een koninklijk predicaat verder, wordt familiebedrijf Brabantia vandaag gerund door de vierde generatie. Met die ervaring weet ze als geen ander in te spelen op de veranderende huishoudmarkt. Bekend van de knaloranje Patrice voorraadbussen en de populaire afvalemmers op pootjes die een prominente plek verdienen in je keuken. Iconische huishoudelijke producten met oog voor detail, maar ook voor mensen en de wereld. Om het leven thuis een beetje mooier, leuker en duurzamer te maken. Wat een mooi streven is, wanneer blijkt dat we gemiddeld zo’n zes jaar van ons leven kwijt zijn aan huishoudelijke taken. Het zijn kleine dingen zoals een moment in de tuin of een lief gebaar, die het verschil maken. Dat is de gedachte achter alles wat Brabantia doet en wat ze samenvat in: Designed for living.

Eric van der Palen
Director D2C bij Brabantia
Slim en stijlvol de wereld veroveren
Startend met een discovery day, waarin we vanuit een schone en opgeruimde plek de strategie uitstippelen. We mikken op internationale groei en sterke klantenbinding, twee doelen die we met vaste intervallen evalueren en waar we acties voor volgende periodes op uitzetten.
Internationale groei
Net zoals Brabantia niet weg te denken is uit het Nederlandse huishouden, zou dat ook moeten gelden voor de 90 andere landen waar ze actief is. We versterken een merk dat al lang eigentijds en tijdloos is en bouwen aan een diepere klantrelatie met een direct-to-consumer strategie: Brabantia voor bedrijven én voor eindgebruikers. Om kanaalconflicten met bestaande partners te voorkomen denken we na over prijsstelling, assortimentskeuze en services, maar ook over de unieke propositie van brabantia.com ten opzichte van andere kanalen. We gaan samen voor een groot resultaat in de digitale wereld, ook al draait het bij Brabantia om de kleine dingen in het leven die het verschil maken.



Efficiëntie voor Brabantia, inspiratie voor bezoeker
Voor de replatforming hebben we verschillende technische oplossingen geanalyseerd. Uiteindelijk kozen we voor een nieuwe Adobe Commerce (Magento) omgeving, vooral vanwege de uitgebreide functionaliteiten, stabiliteit en ondersteuning voor meerdere storefronts. Met een veelzijdig assortiment, internationale verkoop, verschillende verkooppartners en eigen website als direct verkoopkanaal, heeft Brabantia immers genoeg complexe interne processen. Daarom bedachten we een efficiëntere inrichting van de orderstroom en het logistieke proces, een nieuwe data-architectuur en koppelden we met PIM-systeem Syncforce. Alle processen zijn nu strak georganiseerd, als een perfect geplande schoonmaakroutine. En de productinformatie komt netjes op de juiste plaatsen terecht.
Rechtstreekse verkoop aan consument
Brabantia bedient de eindgebruiker met een direct-to-consumer strategie waarbij de webshop het kloppend hart is. Het is er opgeruimd, schoon en harmonieus, zoals je je eigen huishouden graag zou willen zien. Het is ook de plek voor concurrerende services die je alleen op brabantia.com krijgt. Vanzelfsprekend tot in de puntjes verzorgd, in een harmonieuze stijl en met frisse productfotografie.



Van product- naar consument-georiënteerd
Online zijn niet alleen de producten goed vindbaar, maar worden klanten ook geïnspireerd met artikelen over aankomende woontrends of hoe je zelf wasmiddel maakt: Brabantia doet er alles aan om de huishoudelijke klusjes leuker te maken. Een andere extra service die de website aanbiedt, is het bekijken van producten in het huis van iemand anders via user-generated-content. Dat trekken we verder met de integratie met augmented reality, zodat klanten de producten ook zelf thuis kunnen visualiseren. Een knalrode afvalemmer of er een van bruin leer? Met of zonder pootjes? Met de gebruiksvriendelijke productconfigurator stellen klanten zo wat hun eigen afvalemmer samen. Zo komen inspiratie en service en e-commerce bij elkaar, zonder concessies.



Grote opknapbeurt van de gehele klantreis
Veel van de verkoop gebeurt via retailers, daarom wist Brabantia deels niet wie de klanten precies waren. Online optimaliseren is dan net zo lastig als de start van een grote voorjaarsschoonmaak. Met het eigen platform kwam daar verandering in. Maar ook door klanten aan te moedigen om producten te registreren via de webshop, zodat Brabantia meer data opbouwt en klanten zelf relevante informatie ontvangen.

Meer snelheid, UX en conversies
Het platform zelf kreeg een flinke opknapbeurt. Brabantia kreeg richtlijnen voor contentgebruik en zelf verhoogden we de performance op desktop naar bijna het maximale op desktop (96/100). Om de gebruikerservaring en snelheid van de website verder te verhogen, implementeerden we de Speculation Rules. Hiermee vertellen we de browser welke pagina’s er al klaar moeten staan nog voordat de bezoeker daarheen klikt. Het resultaat: we versnelden de LCP (hoe snel het grootste element op de pagina inlaadt) met 68% en verhoogden de add-to-cart met werden 32 procent. Gedurende onze 10-jarige-partnership hebben we veel experimenteren gedaan en verbeteringen doorgevoerd - van een extra add-to-cart pop-up button in de checkout (+7% transacties) tot een sticky add-to-cart button (+6%) en slimme microcopy (+5%), en we zijn nog land niet klaar. Samen blijven we op zoek gaan naar verbeteringen om nieuwe klanten te verwelkomen en de vloer te vegen met concurrenten.

Digitaal huishouden?
Wil je weten waar kansen liggen voor jouw organisatie? Graag een van onze e‑commerce strategen spreken en sparren over jouw uitdagingen? Neem dan vrijblijvend contact met ons op.