Eén omnichannel platform voor 185 lokale ondernemers
Lees meerEen krachtig platform voor 185 lokale franchisers bouwen
Met ruim 185 winkels, 50 jaar ervaring, vakmensen en montage aan huis, is Hubo één van de meest ervaren spelers in de doe-het-zelfbranche van Nederland. Ze richt zich op een toekomst waarin de klant niet altijd de tijd en kennis heeft om het zelf te doen met de belofte: ‘Hubo helpt’. Wij zijn de architecten die Hubo helpen met een omnichannel strategie en e-commerce platform. Waar we niet alleen de klanten van Hubo gelukkig maken doordat ze op elk gewenst moment geholpen worden met hun klus, ook de franchiseondernemers zijn blij omdat de online bestelling automatisch en eerlijk wordt toegekend aan hun lokale winkel.
In 1933 begonnen als kleine Utrechtse houthandel, inmiddels de oudste bouwmarkt van Nederland. Als franchisegever telt Hubo zo’n 185 winkels, waarbij elk filiaal een zelfstandig ondernemer telt die je persoonlijk benadert en zo goed mogelijk helpt. Hubo onderscheidt zich van de concurrentie met winkels die een combinatie van een bouwmarkt en een interieurzaak zijn. Voor doe-het-zelf producten zoals materialen voor een verbouwing kun je er terecht, maar ook om de klus door Hubo te laten uitvoeren, volledig op maat gemonteerd bij jouw thuis. Het is de plaats waar vakmanschap, klantvriendelijkheid en expertise samenkomen. Dat werd nogmaals duidelijk toen Hubo de beste winkelketen in de categorie bouwmarkten won tijdens de verkiezing ABN AMRO Retailer of the Year 2021.
Timmeren aan de toekomst met een omnichannel strategie
Inhakend op de consumententrend van ouderen die minder zin hebben om te klussen en jongeren die niet weten hoe het moet, blijft er plaats voor servicegerichte winkels. Service is het handelsmerk van Hubo, die met haar tientallen zelfstandige franchiseondernemers en jarenlange kluservaring, het makkelijk opneemt tegen de grootschalige ketenbedrijven. Om doe-het-zelvers ook online te helpen klussen, bouwen we een plaats voor inspiratie en advies op hubo.nl, waarbij niet de producten maar de klus centraal staat. ‘Hubo helpt’ is de unieke propositie die haar onderscheidt van de grijze massa. Knalgeel is de kleur die overal terug te vinden is in het design. Ook in het nieuwe design en de UX van de website, die we funderen we op usability tests waarbij gebruikers scenario's doorlopen en wij gedragingen analyseren en uitvragen. Op die manier kiezen we zorgvuldig het juiste gereedschap en maatwerk voor de beste online ervaring.
Digitale constructie voor 185 lokale websites
De online omgeving is een verlengstuk van de individuele winkels van de lokale franchisenemers. Het zijn dus echt 185 persoonlijke filiaalwebsites, die naar de wens van de ondernemer worden ingericht. Lokale diensten staan in de spotlight en de homepage is winkel-specifiek. Zo zie je dat winkel A keukens verkoopt en winkel B niet, maar ook de actuele voorraad per filiaal.
Geïntegreerd platform
Alle informatie wordt opgeslagen in kassasysteem ASPOS wat het assortiment centraal beheert. Dat is belangrijk want Hubo heeft geen centraal distributiecentrum, alle franchisers bedienen de klant zelf. Door de koppeling op maat hoeft een assortimentswijziging maar in één bron te worden doorgevoerd en blijft de voorraad altijd up to date. Op de website kiezen bezoekers hun filiaal voor de lokale content en voorraad, schakelen ze een ervaren Hubo-klusser in en houden ze automatisch een eigen ‘kluspaspoort’ bij voor persoonlijke wensen en voorgaande aankopen.
Top-of-mind bij klussers
Ervan uitgaande dat mensen een bouwmarkt in de buurt verkiezen, lanceerden we samen met Fingerspitz Google Ads campagnes voor meer online vindbaarheid en zichtbaarheid. De ondernemer is de ‘local hero’, daarom wordt de klant altijd naar de winkel in de buurt gestuurd met slimme uitsluitingswoorden en locatietargeting. Dit resulteerde in significant minder acquisitiekosten en meer dan 14.000 winkelbezoeken. Om de klusser niet alleen te helpen maar ook te inspireren met wat er allemaal mogelijk is, creëerden we een inspiratieplatform, dat voorbeelden van wooninterieurs toont en advies geeft met video’s, teksten, handleidingen en fotografie, voor alle 185 winkels. Leuk voor de doe-het-zelver om nieuwe ideeën op te doen en ze vervolgens te realiseren. Allemaal vanuit eigen klus-kracht. En een beetje hulp van de producten en diensten van Hubo natuurlijk.
Toe aan onderhoud of een opknapbeurt?
Wij bouwen graag met je mee van strategie tot de technische constructie, en we blijven optimaliseren voor maximaal resultaat. Neem gerust eens contact op.