Groei in conversie en merkbeleving
Lees meerOptimale fit tussen branding en e‑commerce
VIA VAI zet vaste voet aan de grond in de Benelux en Scandinavië met 500 verkooppunten waar stijlvolle schoenencollecties en accessoires verkocht worden. Maar ook met haar eigen brandstore en webshop om de consument rechtstreeks te dienen. In die eigen omgeving komen service, beleving en kwaliteit samen en ligt het accent op de producten die met liefde en aandacht zijn ontworpen. Van veteroogje tot tonglabel zijn de schoenen geperfectioneerd en zo optimaliseren we ook het e-commerce platform. We sprinten met performance optimalisaties en UX verfijningen naar meer conversies en laten het merk flaneren op elke pagina. Met als resultaat: een krachtig podium voor een prachtig merk.
VIA VAI is sinds 1992 een inspirerend en internationaal opererend damesschoenenmerk. Het ontwerp van de schoenen vindt plaats in Nederland, maar de roots van het merk liggen in Italië. VIA VAI betekent in het Italiaans ‘ga jouw weg’. Via de ruim 500 partnerstores in de Benelux en Scandinavië zijn de collecties te koop, maar ook via de eigen Brandstore in Amsterdam en via de webshop zijn de stijlvolle collecties direct verkrijgbaar. Van casual sneakers tot stoere biker boots: met VIA VAI voeg je een vleugje temperament toe aan je outfit. Jij weet precies waar je heen wilt, VIA VAI schoenen zorgen dat je daar komt.
Dominique Berende
E-commerce specialist bij VIA VAIEen e-commerce podium om klanten direct te bedienen
Zoals het vinden van de juiste schoenen niet makkelijk kan zijn, kan dat ook gelden voor de migratie van een platform. Om deze reden stellen we vooraf een concrete doelstelling op, daarna definiëren we de nodige stappen. Voor VIA VAI is dat een platform waar de schoenencollecties de show stelen en waar het merk de liefde krijgt dat het verdient. Een platform om klanten direct te inspireren en producten te verkopen, los van de fysieke verkooppunten. Voor vrouwen die niet alleen modieus, maar ook goalgetters zijn.
Inspiratie en shopping
Zoals de designers van VIA VAI over elk detail van de schoen nadenken, doen wij dit ook voor het nieuwe platform. Van een pixel perfect design tot een fijne gebruikerservaring. Al draait het niet alléén om het perfecte plaatje geven of bezoekers onderdompelen in VIA VAI-sferen. Via elke weg moeten bezoekers het pad naar de checkout gemakkelijk kunnen vinden en converteren tot klant.
Sprong vooruit in schaalbaarheid en flexibiliteit
Vanuit grove lijnen op basis van interne processen, wensen en doelstellingen worden de contouren van de nieuwe e-commerce omgeving steeds duidelijker. We vertrekken van onze eigen technische tekentafel naar creatie, voordat we verder sprinten.
Geïntegreerd platform
De integratie van Magento met ERP-systeem Plusmaker zorgt er niet alleen voor dat producten, categorieën, prijzen en voorraden centraal worden beheerd, maar ook voor automatische verwerking van klanten, orders en retouren. Met alle data up-to-date zijn processen schaalbaar en kan de webshop meer orders aan. Hiermee maken we een flinke sprong in schaalbaarheid en creëren we een flexibel platform voor het e-commerce team van VIA VAI, om bijvoorbeeld campagnepagina’s op te maken en uit te breiden. Loop binnen in de online winkel en waan je in een stijlvolle, strakke en toch persoonlijke winkel. Met in het middelpunt de mooie producten.
Doorlopend optimaliseren voor nieuwe successen
Op viavaishoes.com ontdek je de wereld van VIA VAI. De stijlvolle items worden goed gepresenteerd door middel van afbeeldingen en video’s. In het lookbook vind je hoe je jouw nieuwe schoenen en accessoires kunt combineren en is de collectie direct bestelbaar via slimme hotspots. Vanuit een liefde voor schoenen, schrijft VIA VAI op de blog over schoenverzorging en volg je de laatste trends.
Resultaten om op de voet te volgen
We hebben grote stappen gezet op het gebied van gebruiksvriendelijkheid. De checkout kreeg een metamorfose met duidelijkere stappen en copy. Door slimme performance optimalisaties verhoogden we de snelheid van 20 naar 1,8 seconden. Een welkome boost voor zowel de gebruiksvriendelijkheid als de vindbaarheid voor zoekmachines. Om bezoekers naar de webshop te trekken, lanceerden we in 2020 een tv-reclame waardoor het aantal aankopen met 710% steeg.
Op zoek naar een step-up?
Benieuwd naar de mogelijkheden? Eens sparren met één van onze specialisten? Wij zetten graag ons beste beentje voor om jouw merk het podium te geven dat het verdient.