Blog

Hoe veilig, snel en stabiel is jouw webshop?

Steeds vaker in het nieuws: door een cyberaanval liggen duizenden persoonsgegevens op straat. Een aantal jaar geleden ging het niet om duizenden maar miljoenen wachtwoorden en gegevens van Nederlanders via de webshop Allekabels.nl, wat in de boeken gaat als de grootste aanval tot dan toe. Hoe veilig is jouw webshop?

De cyberaanval op Allekabels.nl was wellicht de grootste in Nederland geweest, maar ook grote spelers als Booking.com kennen cyberaanvallen. In 2021 ging het om duizenden klanten, waarbij ook creditcardgegevens op straat lagen. Een slecht beveiligde webshop kan niet alleen leiden tot financiële schade, maar ook het vertrouwen van je klanten schaden - en dat is moeilijk te herstellen.

Maar beveiliging is slechts één kant van het verhaal. Ook performance en stabiliteit spelen een cruciale rol in het succes van je webshop. Een trage of niet-werkende webshop kan je ook klanten kosten. Daarom is het noodzakelijk dat je continu blijft monitoren op de performance, veiligheid en kwaliteit van je webshop - zeker wanneer het gaat om complexe klantreizen of maatwerk uitbreidingen, omdat deze gevoeliger zijn voor fouten, datalekken en traagheid.

Hoe wij snelle, kwalitatieve en veilige webshops garanderen

Met ons Advanced Monitoring pakket gaan we verder dan standaard onderhoud. Ieder kwartaal werken we aan de veiligheid, kwaliteit en performance van je webshop, afhankelijk van jouw wensen en de behoeften van je bezoekers.

Security

Het eerste onderdeel van ons Advanced Monitoring pakket draait volledig om de beveiliging van je platform. We zetten Acunetix in, een beveiligingssyteem dat je digitale omgeving volledig scant op risico’s. Dit gebeurt op verschillende manieren, waaronder het simuleren van technieken die hackers vaak inzetten. Op deze manier ontdekken we op de coderegel nauwkeurig zwakke plekken in je omgeving en pakken we deze op. Zo bestrijden we hackers, vermijden we datalekken en bieden we jouw klanten een veilige online omgeving.

Kwaliteit

Je hebt het vast al eens meegemaakt: door een update aan onderdeel A, werkt onderdeel B niet meer naar behoren. Ogenschijnlijk hebben elementen of functionaliteiten niets met elkaar te maken, maar daarna ontdek je in je analyses een drop in verkeer op specifieke pagina’s of minder conversies. En het vervelende is: bezoekers kunnen na zo’n teleurstelling een andere webshop verkiezen en niet meer terugkomen.

Om ervoor te zorgen dat jouw platform altijd naar behoren werkt en gebruikers geen last ervaren van bugs, zetten we Endtest in. Je kunt het zo zien: dit systeem doet zichzelf voor als gebruiker en loopt dagelijks testscenario’s door. Deze scenario’s definiëren we samen met jou, zodat we de meest cruciale onderdelen van je platform automatisch testen. Meestal gaat het om de checkout voor direct-to-consumer (D2C) webshops, of het plaatsen van herhaalorders via csv-bestanden voor B2B verkopers.

Het grootste voordeel van Endtest is dat het ook edge cases goed doorloopt. Een edge case is een (complex) scenario dat in de praktijk minder vaak voorkomt. Denk aan een klant die alleen gratis producten bestelt, of een bestelling van 1 miljoen stuks van een bepaald product. Op deze manier worden fouten als gevolg van een kleine aanpassing of update snel en automatisch gesignaleerd. Wanneer Endtest tegen een probleem aanloopt, lossen we dit op voordat jouw gebruikers hier last van ervaren.

Endtests in de praktijk

Voor onze klant DYKA zetten we bijvoorbeeld Endtest in om fouten in hun B2B-platform af te vangen. Een mooi voorbeeld hiervan is inkopen van ‘junior accounts’ simuleren, en deze vervolgens goed te laten keuren door bijbehorende ‘senior accounts’. Endtest logt na het plaatsen van de bestelling automatisch uit als junior en opnieuw in als senior om het scenario door te lopen. Dit kan ook met de hand getest worden, maar Endtest doet dit voor alle scenario’s dagelijks, sneller en grondiger dan menselijke testen. Daardoor wint DYKA in kwaliteit en houden ze tijd over voor andere taken.

Performance

Wat niet kan ontbreken in het verbeteren van jouw webshop, is het optimaliseren van de laadtijden. Trage websites leiden tot frustratie bij jouw bezoekers, waardoor je conversies misloopt. Met web performance nemen we deze frustratie weg, en zorgen we ervoor dat je platform de verwachtingen van je gebruikers waar maakt. In Speedcurve houden we bij welke pagina’s het langst laden en hoe we dit kunnen verbeteren. Denk hierbij aan het eerst inladen van de meest prominente, zichtbare elementen of het verkleinen van afhankelijkheden op trage technieken. Voor Brabantia hebben we met performance optimalisaties voor een deel van de gebruikers bouncerates met bijna 60% verlaagd en conversies met 25% verhoogd.

Meer lezen over hoe web performance optimalisatie jouw conversies kan verhogen? Lees onze checklist met conversie- en performance optimalisaties of ontdek hoe wij onze klanten hiermee helpen.

Waarom Advanced Monitoring?

Met het Advanced Monitoring-pakket zet je de stap van het ‘hebben’ van een e‑commerce platform, naar het echt ‘ownen’ van je platform. Met Advanced Monitoring geniet je van:

  • Verkleinde kans op datalekken en cyberaanvallen.

  • Hogere conversies door snellere laadtijden.

  • Betere gebruikerservaring dankzij een minimaal aantal fouten.

Ieder kwartaal plannen we werkzaamheden voor onze Advanced Monitoring-klanten. Afhankelijk van hun wensen en prioriteiten op dat moment, verdelen we de uren over de verschillende onderdelen. Dat betekent dat we bijvoorbeeld in kwartaal 1 de focus op performance leggen en in een ander kwartaal op het toevoegen van nieuwe endtests. Wil jij ook het meeste uit je e‑commerce platform halen? Neem contact met ons op en bekijk de mogelijkheden.